Naar aanleiding van de Web Summit conferentie in Lissabon heeft Arjan de trends voor 2017 op een rijtje gezet. Vandaag deel 2 over robots en ‘Bots’. Wat zijn ‘Bots’ en wat gaan ze voor ons betekenen het komende jaar?
Huidige Bots: handige helpertjes
Bijna iedereen heeft wel eens een robotstofzuiger in actie gezien. Daardoor is de robot niet langer iets ongrijpbaars uit de toekomst. Het digitale neefje van de robotstofzuiger is de Bot. Bot is afgeleid van Robot, maar dan gebruikt in combinatie met digitale werkzaamheden. Een Bot is een programma (op internet) met vaak één specifieke taak. Zo zijn er bijvoorbeeld chatbots die een menselijk gesprek kunnen simuleren, shopbots die uitzoeken waar je iets het voordeligst kan kopen en heb je ooit gehoord van een knowbot? Een knowbot kan specifieke informatie verzamelen over een onderwerp waar je meer van wilt weten. En dan zijn er natuurlijk de searchbots. De bekendste in die categorie is de Googlebot die langs alle websites speurt naar informatie. Handige helpertjes dus, maar dan alleen voor enkelvoudige taken.
Intelligentere Bots
Bots zijn dus niet nieuw, maar in 2017 zal de toepassing van Bots pas echt in een stroomversnelling komen. Als deelnemer aan de Websummit kon je daar niet omheen. Voor bijna elke dienstverlening of digitaal proces was er wel een startup met een innovatieve Bot. Ook de giganten zoals Facebook en Google waren tijdens presentaties vol van de kansen en mogelijkheden die Bots bieden. Wat is er dan nu veranderd? Het toverwoord is AI oftewel Artificial Intelligence. Bots worden voorzien van AI. Daarmee kunnen ze steeds complexere taken van ons overnemen. Het is met name in de kracht van AI waar recentelijk enorme doorbraken gerealiseerd zijn.
Voorbeelden van nieuwe en slimme Bots
Het klinkt gek, maar de nieuwste Bots zijn zo ‘menselijk’ dat ze voor je kunnen onderhandelen en emoties kunnen tonen. Enkele interessante voorbeelden:
Bots die voor jou besparen op abonnementen
Een van de nieuwste en slimste shopbots is Trim. Trim kan voor je onderhandelen voor goedkopere abonnementen, terwijl je zelf iets anders doet. Deze Bot helpt je om abonnementen van allerlei online diensten te beheren. Daarvoor maken ze gebruik van technologie zodat je met een paar zinnen je vergeten abonnementen vindt. De Bot onderhandelt automatisch met de aanbieder en probeert je abonnementskosten te verlagen of zelfs op te zeggen.
In onderstaande video is kort te zien hoe de Bot zich voorstelt met jouw naam en zo de verkoper vraagt om met de beste deal op de proppen te komen. Nu alleen nog beschikbaar voor de VS, maar Bots als Trim zullen we in 2017 ook zien in Europa.
Bots met emoties
Bots kunnen met AI meer dan een vast protocol of pad volgen. Ze worden creatiever, ‘menselijker’ en kunnen anticiperen op gevolgen van hun acties. Sommige Bots zijn binnenkort zelfs in staat om menselijke emoties te herkennen en gebruiken. Op het podium zag ik een optreden van Sophia: een robot torso met AI. Ze werd live geïnterviewd door maker Ben Gortzel van Hanson Robotics Limited en Mike Butcher van TechCrunch. 40.000 mensen keken ademloos toe. Onwennig, maar gevat gaf ze antwoord en maakte zelfs af en toe een grapje. Het gesprek stokte soms even en liep niet vlekkeloos. Toch waren ‘haar’ reacties indrukwekkend.
The face of the robot revolution
Ben Gortzel of Hanson Robotics Limited and MikeButcher of TechCrunch : Hanson Robotics have been at the forefront of expressive and interactive humanoid robots. So how will their newest robot fare in a live interview with a top journalist?
Geplaatst door Web Summit op woensdag 9 november 2016
Bots die ‘leven’
BabyX is een chatbot met verregaande AI. De maker van BabyX is Mark Sagar van Soul Machines. Mark won eerder al Oscars voor de virtuele karakters in Avatar, King Kong en Spiderman 2. BabyX is zo menselijk dat het bijna eng is. Ook reageert de virtuele zuigeling menselijk op plaatjes en woorden. Als je dacht dat de film ‘Her’ fictie uit een verre toekomst is. bekijk dan onderstaande video eens.
Leuk, maar wat kan ik er in 2017 al mee?
Komend jaar kun je zelf al met Bots aan de slag. Welke Bots kunnen nuttig zijn?
Facebook Messenger:
De chat app Facebook Messenger biedt al veel mogelijkheden. Er zijn in Messenger op dit moment al meer dan 34.000 chatbots actief. Zo kun je Bots inzetten om uitleg te geven over salesacties of om producten en diensten te verkopen. Via een directe link (url) uit een Google of Facebook campagne kun je prospects direct met je chatbot in contact brengen. Een Bot kun je laten inrichten door een webbouwer of je kan het zelf doen. Wil je zelf aan de slag met een messenger Bot, ga dan naar de Facebook website voor developers voor uitleg en voorbeelden.
Smarkio voor leads
Een ander voorbeeld van een Bot komt van Smarkio. Het is een volledig lead automation en CRM systeem. Het Bot gedeelte is te gebruiken op je site en ‘off-site’. Off-site is nadat een prospect de site verlaten heeft, maar nog geen lead is geworden. Met de mail- en chatbots van Smarkio kun je contact houden en vervolgens alsnog converteren.
Je kunt je nu al bekwamen in het inzetten van Bots. Experimenteer en leer hoe Bots waarde aan je sales of service proces kunnen toevoegen. Ook al zijn echte AI Bots nog niet te koop in de supermarkt, komt dat er wel snel aan. Het door Bots automatiseren van processen zorgt er nu al voor dat jij je tijd effectiever kan inzetten. Wees niet bang en laat de Bots in 2017 lekker je werk overnemen. Lastig? Steeds meer mediabureaus bieden naast content en advertenties ook Bots op maat aan.
Volgende week deel 3 van de trends voor 2017: Storytelling on steroids.