Bouwen met Data en Dromen
Hoe kun je kopers van nieuwbouwwoningen veel eerder bij het ontwikkelproces betrekken? Juist in een markt waarin nieuwbouwwoningen als warme broodjes over de toonbank gaan is er tijdswinst te behalen. Dit moet door kopers eerder bij het ontwikkelproces te betrekken. Dat klinkt misschien tegenstrijdig. Maar juist door al vroeg inzicht te krijgen in woonwensen en koopmogelijkheden van de consument kan dit echt bereikt worden. Het is dus waardevol om al vanaf de planfase real-time inzicht te krijgen.
Just in time
Alleen met actuele marktinformatie kun je een project in de huidige snel veranderende markt optimaal afstemmen op de markt. Dat kan zo beter dan met het meer traditionele marktonderzoek of het spreekwoordelijke ‘onderbuikgevoel’. In de logistieke branche is just-in-time-management al decennia de norm en de manier om productiekosten te minimaliseren en winst te maximaliseren. Voor bouwers en ontwikkelaars is deze filosofie nog relatief onbekend en dus ook nog niet in de huidige ontwikkelmodellen meegenomen. Lagere bouwkosten zijn niet het enige voordeel. Je kunt de definitieve prijstelling later op de marktbehoefte en de concurrentie aanpassen, waardoor het aanbod beter aansluit op de markt. De te behalen voordelen zijn velerlei. Dit is niet alleen de gedeelde visie van grote marktpartijen zoals Van Wijnen, AM en BPD; ook woningsite funda concludeerde dit op basis van ‘big data’. Dit alles was te horen tijdens verschillende lezingen en persoonlijke gesprekken op de laatste PROVADA. Deze editie stond in het teken van social structures, partnerships en smart solutions. Maar je merkte dat voor de meeste deelnemers en standhouders de belangrijkste vraagstelling is: ‘Hoe kun je kopers van nieuwbouwwoningen veel eerder bij het ontwikkelproces betrekken?’
Dromen van Data?
Op de eerste dag van de Provada organiseerde funda het goed bezochte funda-debat. De centrale vraag was ook hier: ‘Regisseert de consument straks de bouw?’ Op basis van alle zoekopdrachten van fundabezoekers werd het perfecte huis ontworpen. Het zogenoemde funda huis moet daarom alle Nederlanders aanspreken. Uiteraard bestaat de gemiddelde woningzoeker niet echt, maar dit data-experiment resulteerde toch in een echt te bouwen woning. Hoewel veel bouwers en ontwikkelaars alleen nog kunnen dromen van de hoeveelheid data zoals funda die kan genereren, is er anno 2017 voor makelaars, bouwers en ontwikkelaars ook al veel mogelijk op eigen kracht. Denk daarbij aan slimme nieuwsbriefcampagnes, online enquêtes, chatbots, contentcampagnes en socialemediacampagnes. Wil je hier een keer met ons over van gedachten wisselen? Laat het weten en we komen bij je langs om van een droom realiteit te maken.