Nieuwe wind
Tot voor kort maakte het voor Google niet uit of u of uw bedrijf het goed deed op de diverse sociale netwerken. Er was wel Google Real-Time Search met de resultaten van uw zoekopdracht in de actuele discussies op sociale netwerken, maar dat stond los van de gewone zoekresultaten. Google had zijn eigen geheime formule om uw positie in de onbetaalde (ook wel organisch genoemd) zoekresultaten te bepalen. Dus ook al had uw bedrijf duizend volgers op Twitter meer dan uw directe concurrent of tienduizend fans op Facebook, dan nog kon uw concurrent een pagina hoger in de Google zoekresultaten komen.
Maar, no more! Google en concurrent Bing van Microsoft zien inmiddels ook in dat dit de waarde van hun zoekresultaten niet ten goede komt. Daarom hebben beide zoekgiganten de eerste voorzichtige stappen genomen zoekresultaten ‘social’ te maken. Dus als er veel over een bedrijf, persoon of onderwerp gesproken wordt is dit gunstig voor uw score. U wordt hoger gerankt.
Hoe werkt dat dan?
In de onderstaande You Tube video legt Google het zelf uit. Daarbij blijkt dat de eerste stappen weliswaar voorzichtig gedaan zijn maar, ook onomkeerbaar. Zo gaat het bij de ranking niet alleen om hoe veel er over een onderwerp in een blog of website gesproken is in sociale netwerken maar, ook om hoeveel er over de auteur ervan gesproken wordt. Dus niet alleen om de inhoud van informatie maar ook om de waarde van de bron.
Hoe nu verder?
Even voor de duidelijkheid. Nog steeds is het publiceren van goede, betrouwbare en relevante informatie de beste garantie om hoog te scoren op Google. Dat is jammer voor die nog steeds bestaande malafide SEO bedrijfjes, maar ‘content is king!’ Daarbij komt nu dus dat je ‘social graph‘ meeweegt in de zoekresultaten. Daarbij zijn vooral Twitter en Facebook van belang. Hyves is voor Google resultaten niet relevant. Een groot LinkedIn netwerk is nu nog niet van waarde, maar ik verwacht dat dat dit jaar ook meegewogen gaat worden. Ook vooral omdat de belangen van LinkedIn en Google elkaar niet bijten.
Doorgaan
Heb je al volgers en fans op sociale netwerken als Twitter en Facebook dan zul je ook steeds hoger in de Google zoekresultaten komen. Dat doet ook recht aan de waarde die je onderneming of merk heeft. Ga dan dus vooral door met in gesprek zijn met consumenten, relaties en leveranciers. De waarde van die sociale netwerken zal alleen maar toenemen.
Instappen
Voor diegenen die nog niet of nauwelijks actief zijn op sociale netwerken is dit het instap moment. Mogelijk dat er binnen uw organisatie nog niet voldoende draagvlak was voor het inzetten van Facebook en Twitter, maar ook de meest verstokte old-scool marketeer begrijpt de waarde van goed scoren op Google. Nu kan dat dus ook nog zonder een aanslag te doen op het on-line advertentie budget. Tijd om, gedragen door deze ontwikkeling, sociale media een definitieve plek te geven in de marketing strategie.
PS: Mochten er intern nog meer overredingskracht en facts nodig zijn gebruik dan dit artikel met een gedetailleerde uitleg over hoe Google en Bing sociale media waarderen in hun zoek algoritmes.