Close X

Facebook, zo oud als de weg naar…

Arjan Terpstra vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met het hyperige gedoe rond Social Media. ‘Het zijn maar middelen. Het gaat er om wat u er mee wil bereiken’ stelt hij..

Sociale Media zijn oude wijn in nieuwe zakken

Marketing-communicatie is letterlijk zo oud als de weg naar Rome. Daar kan geen Facebook Fan of Twitter adept wat aan veranderen. Schitterende Romeinse uniformen en het strak manoeuvreren in formaties dienden ooit hetzelfde doel als een marketingcampagne bij de lancering van een nieuw product. Het demonstreren van de kracht en de USP’s van ‘het product’ en het imponeren van de tegenstander/afnemer. Bovendien werd door de krachtige presentatie aan de bevriende partijen (de ‘fans’), ook nog eens benadrukt dat het een goede keuze was bondgenoot te zijn.

Ook nu willen consumenten zich graag verbinden met succesvolle merken. Het is verbluffend hoeveel consumenten ‘fan’ zijn van merken op Facebook. Op het nieuwe fenomeen Pinterest, Pinnen (97% vrouwen) zich drie slagen in de rondte met plaatjes van schoenen en kleding. Recent onderzoek door ExactTarget.com bevestigt dat. Daaruit bleek dat bijna 45% van de consumenten al fan is van één of meer merken op zijn of haar sociale netwerk site. Van diegenen die dat nog niet waren gaf meer dan 60% aan te verwachten dit binnen 6 maanden te worden.

Sociale netwerken zijn als dorpen en steden

Sociale netwerken zijn net als de dorpen en steden van vroeger. Elk met een eigen karakter en verschillende aantallen inwoners. Een krijgsheer die langdurig verzekerd wilde zijn van voldoende krijgers, paarden en voedsel deed er goed aan zoveel mogelijk dorpen en steden voor zich te winnen. In die diverse gemeenschappen waren er ook personen van aanzien die door het publiekelijk uitspreken van hun steun vele anderen konden beïnvloeden. Belangrijk dus om vooral die personen over te halen. Ook dat principe zien we terug in sociale netwerken. Zo zijn er bijvoorbeeld invloedrijke twitteraars die door duizenden anderen gevolgd worden. Dit zijn niet per definitie ook buiten Twitter bekende publieke figuren. Is zo’n twitteraar oprecht gecharmeerd van jouw product of dienst dan heeft dat grote positieve gevolgen. We noemen deze personen tegenwoordig ‘Superpromotors’, die oprecht en belangeloos uw product of dienst promoten. Elk sociaal netwerk heeft ze, fysiek of virtueel. Een (overigens nog vrij onzichtbare, maar onmiskenbare) machtsfactor van belang. Grote merken als Amstel en Philips werken inmiddels samen met deze invloedrijke klanten. Dat zal zeker tot succes leiden.

Afwachten of aftrappen?

U moet er iets mee, met die sociale netwerken. De stortvloed aan artikelen, presentaties, lezingen en bijbehorende ‘goeroes’ heeft dat wel duidelijk gemaakt. Maar gebeurt het ook? Nog lang niet overal. Raar? Nee, eigenlijk niet. Er zijn een paar oorzaken voor de stagnerende implementatie. Ten eerste is de meeste informatie over sociale netwerken veel te algemeen om direct mee aan de slag te kunnen. Hoewel het gevoel van urgentie wel aanwezig is, is het niet duidelijk wat de eerste stap moet zijn. Klein beginnen met een afdeling of iedereen verplicht over? Stel u wilt als bedrijf een Facebook pagina opzetten. Wat zet u op zo’n pagina? Hoe communiceert u dat die pagina er is en hoe krijgt u fans? Een concrete vraag, waarop het antwoord nog ontbreekt voor veel bedrijven. Daardoor strandt het goede voornemen. Ten tweede is het zo dat ‘Social Media’ veel te veel gehyped zijn als de katalysator voor broodnodige verandering. U moet erin mee, of u wilt of niet, is vaak het gevoel, zonder dat u daarvan overtuigd bent of u erin verdiept heeft. Daardoor wordt de implementatie als een enorme ingrijpende en dus kostbare operatie gezien. Bij gebrek aan de vermeend benodigde capaciteit en middelen wordt de stap dan maar uitgesteld.

Hoe te beginnen met sociale netwerken?

 1) Koop kennis en capaciteit: Huur één externe specialist in om de genoemde bezwaren weg te nemen.  Dat kan een interimmer zijn, maar ook een eenmalige sessie met een consultant. Dat is afhankelijk van uw wensen en ambities. Maak gebruik van diens kennis en zorg dat die kennis intern overgenomen wordt. Dat is goedkoper en effectiever dan zelf uitvinden. Laat de specialist in ieder geval een Social Media Quickscan uit voeren om in kaart te brengen wat u echt nodig heeft. Op basis van het stappenplan dat daar uit volgt, kunt u zelf gefocust en efficiënt aan de slag.

2) Intern of Extern: Online adverteren via Sociale Media is de manier om meer mensen met minder budget te bereiken. U kunt dit gewoon intern laten of uitbesteden aan bedrijven als Radyus. Het is de zelfde afweging die u tot nu toe maakte om zelf advertenties voor magzines in te kopen of om dit uit te besteden.

3) Trainen: Een korte in company Social media, Facebook of Twitter training voor uw medewerkers is essentieel. Anders blijft het enkel ‘hangen’ bij die paar enthousiaste medewerker. Ook is dat noodzakelijk voor een breed draagvlak. Investeren in zo’n training is aantoonbaar snel terugverdiend (en fiscaal aantrekkelijk).

4) Tijdelijke focus: Formeer een projectgroep of maak een dedicated medewerker vrij. Stel een einddatum vast voor de implementatie en communiceer deze. De projectgroep moet dan opgeheven worden of de dedicated mederwerker pakt zijn of haar oude werk weer op. Hierna moet iedereen voldoende kennis en vaardigheden hebben om sociale netwerken binnen zijn of haar werkzaamheden in te zetten.

Sociale netwerken zijn geen doel op zich, maar een nieuw medium, net zoals e-mail dat vijftien jaar geleden ook was. Wat nieuw is, is dat we van het uitsluitend zenden naar de markt nu in dialoog treden met diezelfde markt. De consument wenst contact en invloed. Dat kunt u onaangenaam vinden, maar zie het als een kans. Blijkbaar is er een grotere behoefte aan betrokkenheid vanuit die consument. Maak er gebruik van, want het kan u enorm helpen. Om met een ander merk te spreken, dat zijn naam aan de godin van de overwinning heeft ontleend: Just do it!