Close X site als merkbouwer

Website als ultieme merkbouwer

Door Judith Bakkers. In maart 2015 gepubliceerd op www.vastgoedactueel.nl

Klanten en sociale Kringen bouwen mee
Om onderscheidend te zijn, kunnen makelaars maar beter aan hun eigen merk bouwen. Met de eigen website als vliegwiel. Zorg dat uw online etalage weer belangrijk wordt voor huizenzoekers. Gebruik de digitale snelweg om vooruit te komen. Hulp daarbij komt uit (on)verwachte hoek…

Digitaal communiceren is hot. Je babbelt niet met vrienden aan de bar maar op Facebook, advertenties plaats je met AdWords op social media en LinkedIn is het equivalent van een netwerkborrel. En dat allemaal vanuit je steeds minder luie stoel. Er zijn complete gemeenschappen op internet waar mensen elkaar treffen en hun mening delen. Maakt u zich geen illusies: sommige van deze ‘communities’ zijn echt beeldbepalend. Denk bijvoorbeeld aan TripAdvisor. Negen van de tien reizigers bezoekt deze site met reviews voordat ze online een hotel boeken. “Het systeem is simpel,” aldus Benno Pieters, business strateeg digitale communicatie. “Deelnemers (users) vullen met hun vele berichten of beelden (content of data) deze ‘User Generated Platforms’ (UGP) zoals TripAdvisor, Facebook, Marktplaats of delen van Funda. Deze platformen faciliteren daarmee enkel een podium. Maar door de gegevens van andere gebruikers worden deze merken wel groot,” legt Pieters uit.

Website als merkbouwer

Mini UGP
De macht van (big) data en User Generated Platforms is groeiende. Arjan Terpstra, Chief Digital Officer van ERA Nederland, plaatst hierbij wel een kanttekening: de relevantie van de inhoud. “Grote hoeveelheden informatie zorgen wel voor een hoge score op de ranglijst van Google of Funda, maar wat betekenen veel kliks op Funda nu werkelijk voor de makelaar?” Het dataspel draait namelijk ook om de zogenaamde ‘small data’: we willen weten waar de consument op persoonsniveau naar op zoek is, wat men leuk vindt. Of dit nu om een woning gaat of een reis. Terpstra: “ERA wil naast harde gegevens (bakstenen, maten, bouwtekening) ook informatie geven over wonen in dat huis, over de omgeving of de sportschool op de hoek, zogenaamde zachte gegevens. Het liefst aangereikt door de mensen zelf. Dat komt veel geloofwaardiger over.” Terpstra denkt daarbij aan de makelaarswebsite als mini User Generated Platform. Klanten en sociale kringen vullen de websites met gegevens en bouwen zo mee aan het merk van de makelaar.

Vier keer beter
Zachte gegevens weergeven heeft de grootste impact middels videofilmpjes, aldus zelfstandig digitaal marketeer Remy Steijger. “Niet voor niets is YouTube de tweede zoekmachine ter wereld! Bewegende beelden zorgen voor vier keer meer betrokkenheid dan foto’s. En hoe spontaner, hoe beter,” weet Remy Steijger. Geen gelikte, professionele filmpjes dus, maar scoren met door klanten gemaakte smartphone-filmpjes. Van hun huis, favoriete weekmarkt en buurt bijvoorbeeld. Arjan Terpstra is het met hem eens. “Hoe meer filmpjes je vanuit YouTube naar je website dirigeert, hoe hoger Google je rankt. En als de verkoper zelf filmpjes gemaakt heeft, zal hij deze trots delen met zijn sociale kringen en op de makelaars- website. Wel zal de makelaar subtiel de regie in handen moeten houden.”

Verkopers Helpen Mee
Oprichter van KijkMijnHuis en Help-Mee, Lex Groenewegen heeft deze wensen en kansen opgepakt en gebundeld in een upgrade voor de HelpMee dienst. Als het aan hem ligt worden de websites van de makelaars merkbouwers en fungeren ze als een platform waar de verkoper en zijn sociale netwerk zachte gegevens op kunnen plaatsen. “Doel is de website van de makelaar een waardevolle informatiebron voor woningzoekenden te maken. Hoe? Met nieuwe software waarmee de verkoper leuke foto’s, berichtjes en video’s kan plaatsen en een hyperlocatiekaartje kan invullen op zijn eigen Help-Mee-pagina. Deze entertainende data kan de makelaar – na goedkeuring of automatisch – overzetten naar de makelaarssite.” HelpMee brengt dus niet alleen de woning onder het voetlicht, maar ook de makelaar zelf. De kracht van deze nieuwe dienst? Het kost de makelaar bijna geen moeite, maar levert daarentegen wel veel op. De verkoper, samen met zijn sociale netwerk, vertelt hoe leuk de woning, het terras, de straat, school en sportclub is. Subjectieve gegevens die niet te vinden zijn op huizenportals zoals Funda, maar daaraan complementair zijn. “Een deel van de inhoudelijke woningpresentatie is daarmee terug bij de makelaar, op zijn website. Waar die hoort,” meent Lex enthousiast.

Regie bij de Makelaar
Arjan Terpstra is enthousiast over deze nieuwe dienst. De ERA makelaars gaan er dan ook gebruik van maken na de lancering begin april. “Belangrijk voor ons is, dat de service vanuit de makelaar wordt aangeboden aan de verkoper en zijn sociale netwerk.” De makelaar stuurt vanuit het programma, via de verkoper, een bericht naar vrienden en bekenden, met daarin een link naar de eigen on- line HelpMee pagina van de verkoper. Iedereen wordt vervolgens stap voor stap bij de hand genomen om verhalen, foto’s en filmpjes te plaatsen over onder andere de woning. Pas als zowel de verkoper als de makelaar de aangeboden data hebben goedgekeurd, wordt deze User Generated Content (UGC) op de website van de makelaar gezet. “Zo houdt de makelaar de regie, terwijl de verkoper en betrokken vrienden het gevoel krijgen dat ze op een plezierige manier samen met de makelaar het huis verkopen. Die betrokkenheid en dat coöperatieve gevoel zijn erg belangrijk, ook voor de goede naam van de makelaar. Durf je te laten verrassen,” raadt Terpstra de makelaars aan.

Hulp bij filmen en regisseren
Remy Steijger is vooral blij met de gratis Video App die HelpMee ontwikkelde voor smartphones en tablets. Via een simpele handleiding leidt de App de filmmaker door het hele proces. “Daarmee is filmen een eitje. Je klikt aan welke onderdelen van het huis je wilt filmen. Per onderdeel geeft de App aan wat je moet doen. Ben je klaar, dan verzorgt de App met één druk op een knop dat de film afgemonteerd wordt inclusief leuke teksten en muziek. De verkoper kan het filmpje op de makelaarssite zetten, maar ook delen met de hele wereld via zijn social media. Zo simpel. Een semiprofessioneel filmpje door betrokken mensen gemaakt: hoe leuk is dat! De gunfactor om dit filmpje te delen op social media zal veel groter zijn, dan wanneer de makelaar een gelikte, professionele film van het huis op internet zet.” De kracht zit hem dus in het proces. De makelaar kost het weinig moeite, maar door de software en de App wordt het proces wel goed begeleid. De regie blijft bij de makelaar. Op de site van HelpMee staan ook nog eens tips hoe je het beste een huis kunt filmen: gordijnen open, niet met tegenlicht filmen, troep opruimen enzovoort. Succes verzekerd, aldus de digital marketeer.

Rol huizenportals
Robert Haagsma, commercieel manager bij de centrale organisatie van Garantiemakelaars, ziet veel mogelijkheden om met UGC meer verkeer van de digitale snelweg naar de website van de makelaar te leiden. Het concept is geschikt voor alle doelgroepen, jong en oud. “Dit is een lang gekoesterde wens van Garantiemakelaars.” Hij weet uit ervaring dat er weinig verkeer vanuit Funda of Jaap.nl naar de makelaars doorsijpelt. “Wellicht kunnen de huizenportals bezoekers binnenkort doorzetten naar de makelaarssites voor deze zachte gegevens.” Maar Rudy Uytenhaak, directeur van Jaap.nl, stuurt zijn bezoek liever niet door naar een makelaarssite. “Een makelaarssite is wat ons betreft alleen goed voor adresgegevens en als een etalage van het aanbod. Laat de online marketing maar aan ons over.” Hij verwacht niet dat deze dienst van Help-Mee toegevoegde waarde zal hebben. “Het delen van zachte woninginformatie gebeurt al via social media. Wij ontwikkelen vergelijkbare diensten op onze site.” Jan Werkman, commercieel directeur Funda, begrijpt dat makelaar en consument alle mogelijke middelen inzetten om een woning zo goed mogelijk te verkopen. Funda is daar één van. “Het aanbod op Funda wordt door de makelaar zelf geplaatst. Hoe, daarin is de makelaar vrij, binnen bepaalde richtlijnen.” Uitgebreide UGC is voorlopig geen onderdeel van die richtlijnen.

Makelaars enthousiast
Juist door het achterblijven van onder andere Funda, ligt er een kans voor makelaars om meer toegevoegde waarde te bieden via hun eigen website en zo aan hun eigen merk te bouwen. Olaf Rekoert (Meneer de Makelaar) en Björnd Arendsen (Björnd makelaardij) zien de nieuwe, frisse aanpak van hun websites wel zitten. Rekoert: “Doordat de verkopers hun eigen netwerk benaderen uit onze naam, samen met hen leuke info generen en meer bezoekers trekken naar onze website, wordt er aan onze naamsbekendheid gewerkt. Een positieve ontwikkeling die we moeten omarmen.” Björnd Arendsen vindt het hele concept vooral aanspreken omdat zonder veel inspanning van de makelaar een grote stroom hyperrelevante data op zijn website komt. En dat betekent een hogere ranking in Google. “Dit is een unieke manier om sociale media in te zetten voor de promotie van een huis èn makelaarsmerk. Een extra dimensie. Ik ben hier erg blij mee.”

Artikel geschreven door Judith Bakkers. In maart 2015 gepubliceerd op www.vastgoedactueel.nl